Besøg os
Jernbanegade 4, 9500 Hobro
Besøg os
Storegade 51-53, 9560 Hadsund
Ring til os
+ (45) 98 52 12 52
Send os en mail
mogens@fyssam.dk

Holdtræning er hvor du har muligheden for at træne sammen med andre mennesker og være en del af et forstående fællesskab. Nedenfor kan du læse en kort beskrivelse af hvert enkelt hold.




TRX Suspension Training

TRX Suspension Training er træning for hele kroppen med stor fokus på coretræning. Det er en meget funktionel træning, hvor du arbejder med styrke, balance, stabilitet og fleksibilitet, men kan også bruges til at øge muskelmassen eller forbrænde fedt.
Alle øvelser foregår med din egen kropsvægt som eneste belastning. Ved at indstille stroppernes længde kan du få din krop til ”at veje mere”, så øvelserne hele tiden kan gøres sværere og mere fysisk krævende.
TRX kan være et godt supplement til andre træningsformer og idrætsgrene. TRX er for alle - du træner på det niveau, du befinder dig på!
Se mere på www.activeaid.dk.

Hjerteholdet

Hjerteholdet foregår i samarbejde med LOF og Hjerteforeningen Mariagerfjord og tilmelding skal ske til LOF.

Udehold

Udehold er et nyt tilbud til den vederlagsfrie patient. Udehold foregår i vores natur i nærmiljøet. Det kan indeholde gåture, cykling, sejlads, klatring og skydning. Alle kan være med, da holdet naturligvis er inddelt i niveauer.

Ryghold

Klinikken har nu igennem et par år, kørt intensiv rygtræningsforløb. Rygtræningen fokuserer på optimal træning af muskulaturen, der støtter rygsøjlen, det vil sige musklerne i maven, ryggen og bækkenet – ydre som indre muskler. Øvelserne giver stabilitet, styrke, udholdenhed og smidighed i muskelkorsettet, som musklerne i maven, ryggen og bækkenet under et samlet navn kaldes. Træningen af disse muskelgrupper er af særlig betydning, hvis du har haft lænderyg-nakke-skulder problemer, såvel for mænd som kvinder.

Træningen giver en bedre kropsholdning og balance, idet der fokuseres på centeret af kroppen - de dybe mavemuskler, muskulaturen i bækkenet og rygmuskulaturen. Alt dette tilsammen giver et større fysisk velvære, men i allerhøjeste grad også mentalt, da træning forbinder krop og bevidsthed. Nøglebegreber i træningen er: Koncentration, koordination, centrering, flydende bevægelser, afspænding, vejrtrækning og kropsbalance. Øvelserne udføres med "rigtig" vejrtrækning og suppleres med brug af håndvægte, store og små bolde og træningsringe. Sidste nyeste redskab, klinikken har taget i brug er gymsticks. Dette er en stav med elastikker i hver ende af staven. Denne er særdeles effektiv til genopbygning efter skader i ryggen, nakken og skuldrene. Træningen på alle holdene er naturligvis varetaget af fysioterapeut med stor viden og baggrund i forhold til den enkeltes problemstilling.

 

Efterfødselshold

På efterfødselsholdet er der fokus på træning af dig som nybagt mor.

Vi træner kroppen efter den hårde belastning, som en graviditet og fødsel kan være. Efterfødselsholdet er styrketræning for hele kroppen med speciel fokus på bækkenbund, maven og de andre muskler, der har været belastet under graviditet og fødsel. Træningen vil indeholde forskellige elementer med bl.a. store og små bolde, elastikker, vægte, pilatesringe og cirkeltræning. Bækkenbundsøvelser vil være en fast del af træningen som varieres efter deltagernes individuelle behov og forskellig progression. Da amning og løft af barnet kan give spændinger i nakke- og skulderområdet vil udspænding af dette også være en del af programmet. Du er naturligvis velkommen til at tage dit barn med til træning. Du har mulighed for at lade dit barn sove i barnevogn ude eller i lift inde, og barnet kan naturligvis også være med dig inde i træningssalen. På efterfødselsholdene er der max 8 deltagere.

Vi anbefaler at du først starter 4 uger efter fødslen.

 

Genoptræningshold

Genoptræningsholdet er for dig, der har brug for at genoptræne efter en ny eller gammel skade eller efter en evt. operation. Holdet kan også være for dig, der lider af en progressiv sygdom som fx Parkinson, sclerose el. lign. og som ønsker at vedligeholde sit fysiske funktionsniveau. Holdet spænder bredt og har altid fokus på at komme omkring det specifikke problem, men tager også højde for det generelle helbred. Der vil blive udarbejdet et personligt træningsprogram i samarbejde med fysioterapeuten, som du overvejende selv udfører på holdet. Der vil altid være en fysioterapeut tilstede som kan supervisere, rådgive og komme med nye input el. lign.

 

Pilates

Pilates er et træningskoncept, som især i de seneste 10 år er blevet meget udbredt, også i Danmark. I pilates arbejder man under hver øvelse med sin vejrtrækning, sin kernemuskulatur (dvs. bækkenbund, dybe mave- og rygmuskler) og sin kropsholdning. Derudover trænes kroppens øvrige muskler naturligvis også. Der ligges vægt på at styrke de muskler der har tendens til at blive slappe, ligeledes arbejder vi med at øge bevægeligheden i de muskler, der har tendens til at blive stramme. Det vil sige, at der hele tiden arbejdes på at skabe balance på begge sider af vores led, så ingen muskler er for stramme og ingen er for slappe. Øvelserne foregår til afspændingsmusik og der ligges vægt på langsomme og glidende bevægelser, så der under hver øvelser er fuld kontrol over kroppen. Man undgår ikke at øge sin koncentration, da det kræver fuld bevidsthed/opmærksomhed omkring kroppen under hver øvelse. Øvelserne bygger på følgende grundprincipper: Afspænding, opbygning af muskelstyrke, korrekt kropsholdning, koncentration, koordination af bevægelser, optimalt åndedræt og glidende bevægelser.

Yin Yoga

Yin Yoga er ikke en ny yogastil, men handler om hvordan yoga kan udføres. Yin Yoga er en blid og rolig form for yoga, hvor formålet er at få kroppens bindevæv til at give sig og blive strakt ud. Vi har bindevæv i hele kroppen, men især omkring vores led. Bindevævet ændres ikke ved korte, muskulære stræk, men ved at holde strækket igennem længere tid. Hver stilling holdes derfor i nogle minutter for at fremme en dyb forløsning af bindevævet. For at maksimere effekten af stillingerne, anvendes musklerne i mindst mulig grad. Stillinger er derfor ofte meget afslappede, men effekten kan mærkes næsten med det samme. Nogle taler om Yin yoga, som en nåleløs akupunktur behandling, da alle kroppens organer bliver stimuleret. Yin yoga er et fint og anbefalelsesværdigt supplement til de mange øvrige træningsformer, som på den ene eller anden måde arbejder med muskulære stræk, og vil typisk forøge bevægelsesfriheden i hofte, bækken, ryg og knæ. Yin yoga kan være en effektiv måde at forbedre fleksibiliteten i leddene og virke forløsende på stress relaterede tilstande. Efter en Yin Yoga time vil du føle dig afstresset, let og afklaret. Yin yoga henvender sig til alle aldersgrupper og køn.

Ashtanga Yoga

Ashtanga vinyasa yoga er en meget dynamisk form for yoga. Ved hjælp af kontrolleret åndedræt, fokuspunkter og kropslåse under bevægelse fra stilling til stilling skabes en indre varme, som får dig til at svede, og den er rensende og stimulerende for led, muskler, organer og alle kroppens systemer. Samtidig giver træningen et stort fysisk og mentalt velvære.

Er ashtanga yoga til alle?
Alle kan starte på Ashtanga yoga uanset alder og fysisk form. Yoga er ikke en konkurrence. Hvis du har nogle sygdomme/skavanker som kunne muligvis begrænse dig, bedes du informere instruktøren før du starter, så kan instruktøren give dig den rigtige vejledning.

Hvad skal jeg bruge?
Medbring tøj som er til at bevæge sig i, dog ikke for løstsiddende, et lille håndklæde og et tæppe til afspændingen. Du må gerne låne måtterne hos os. Undgå at spise et stort måltid 2-3 timer inden træning.

Stimulastik

Som et nyt tilbud har klinikkens ergoterapeut/massør/stimulastikinstruktør haft opstart af stimulastikhold siden d. 1. april 2014. Stimulastik handler om stimulering og gymnastik for spædbørn, hvor børn, forældre og bevægelsesglæde er i fokus. Stimulastik foregår på små hold, hvor forældrene er aktive sammen med deres børn og hvor ergoterapeuten giver idéer til stimulering af barnet gennem leg. Stimulastik fokuserer på stimulering af de basale sanser, som er grundlæggende for al udvikling. Hver gang barnet lærer noget nyt, dannes der nye nerveforbindelser i hjernen. Netop mens børnene er små, er hjernen mest modtagelig.

Gennem Stimulastik øger barnet sin bevægeglæde og kropslige erfaring og samtidigt får du ideer med hjem til sjove lege, der giver dit barn lyst til at udforske sig selv og sin omverden. Træningsformen er udviklet til børn af ergoterapeuter og læner sig op ad den nyeste forskning.

Som ergoterapeut benyttes viden om bl.a. neurologi, sanser, adfærd, sprog og kontakt til at træne og stimulere normale børn i deres nuværende og næste udviklingszone. Der benyttes viden om sansebearbejdning, hjernens udvikling, leg og aktivitet til at stimulere og motivere barnet og give det glæde ved at være aktivt.

Hvem kan have glæde af Stimulastik?

Alle 0-2-årige børn og deres forældre kan have glæde af Stimulastik. Stimulastik har desuden en positiv effekt på den sansemotoriske udvikling hos f.eks. motorisk usikre børn, børn der er født for tidligt, sansesarte børn, børn der er meget urolige eller børn med øre problemer.

Du kan tilmelde dit barn hvis det er mellem 2 og 30 mdr.

Hold information:

Vi tilbyder hold mandag og fredag. Der vil være mellem 4-8 børn på et hold. Forløbet er på ialt 7-10 gange.

Der er sat 1 time af til undervisningen, så der er tid til at amme, pusle og fordybelse undervejs – alt efter hvad dit barn har behov for. En lektion foregår efter et fastlagt mønster og med en del gentagelser. Derved bliver aktiviteterne genkendelige og trygheds skabende for barnet. Der vil blive brugt forskellige redskaber samt musik til aktiviteterne.

En af gangene vil vi på det yngste hold bruge noget af tiden på babymassage. Vi kommer gennem et helt kropsprogram og massageolie har vi på stedet.

 

Praktiske informationer

Der er adgang til køkken med køleskab, vask og el-kedel. Der er ikke puslebord, men der er mulighed for at trække sig lidt ud til siden for at amme og pusle, så I stadig kan følge med i undervisningen. I er velkommen til at komme lidt før og blive bagefter, hvis der skal gives mad, pusles osv.

Påklædning:

Tøj der er nemt at bevæge sig i og hvis du ønsker at benytte sko i salen, skal dette være rene indendørssko .Dit barn skal ligeledes være påklædt, så det kan bevæge sig frit. Barnet skal gerne kunne få bare tæer og gerne i en kortærmet body.

Medbring:

Et blødt tæppe eller lignende, så dit barn ligger blødt og til leg
Håndklæde til når vi skal give massage

Afbud: Det er ikke nødvendigt at melde afbud til undervisningen, hvis I bliver forhindret i at deltage, men pengene for manglende undervisning refunderes ikke.

 

Udspændings/afspændingshold

Med afsæt i fysioterapeutisk baggrund tilbyder klinikken denne type hold til den vederlagsfrie patient. På dette hold vil der være fokus på at få hele kroppen arbejdet grundigt igennem ved hjælp af udspænding og afspænding. Dette foregår med forskellige redskaber såsom bælter, bolsteres og roligt musik i rolige omgivelser.