Besøg os
Jernbanegade 4, 9500 Hobro
Besøg os
Storegade 51-53, 9560 Hadsund
Ring til os
+ (45) 98 52 12 52
Send os en mail
mogens@fyssam.dk

Holdtræning er en træningsform, hvor du har mulighed for at træne sammen med andre mennesker og være en del af et forstående fællesskab. På klinikken har vi stor erfaring med holdtræning, som vi vægter i særlig høj grad. Nedenfor kan du læse en kort beskrivelse af hvert enkelt hold.




 

Hjertehold

Hjerteholdet foregår i samarbejde med LOF og Hjerteforeningen Mariagerfjord og tilmelding skal ske hos LOF. Hjerteholdet er et hold med fokus på træning af hele kroppen, og hvor der er fokus på at træne både kondition og styrke. Træningen er varieret, og generelt målrettet at få pulsen op. Som noget nyt tilbydes hjerteholdet også som udetræning.

 

Udehold

Udeholdet er et tilbud til den vederlagsfrie patient, hvor træningen er rykket ud i vores natur i nærmiljøet. Træningen kan indeholde gåture, cykling, forskellige kropsøvelser, klatring m.m. Alle kan være med, da holdet naturligvis er inddelt i niveauer.

 

Ryghold

Rygholdet fokuserer på optimal træning af muskulaturen, der støtter rygsøjlen - det vil sige musklerne i maven, ryggen og bækkenet. Øvelserne giver stabilitet, styrke, udholdenhed og smidighed i muskelkorsettet. Træningen af disse muskelgrupper er af særlig betydning, hvis du har haft bækken, lænderyg, nakke eller skulderproblemer.

Træningen giver en bedre kropsholdning og balance, idet der fokuseres på centeret af kroppen. Alt dette tilsammen giver et større fysisk og mentalt velvære, da træning forbinder krop og bevidsthed. Nøglebegreber i træningen er: Koncentration, koordination, centrering, flydende bevægelser, afspænding, vejrtrækning og kropsbalance. Øvelserne udføres med "optimal" vejrtrækning og suppleres med brug af håndvægte, store og små bolde og andre træningsredskaber som fx TRX. Træningen på alle holdene er naturligvis varetaget af en fysioterapeut med stor viden og baggrund i forhold til rygtræning.

Efterfødselshold

På efterfødselsholdet er der fokus på træning af dig som nybagt mor.

Vi træner kroppen efter den hårde belastning, som en graviditet og fødsel kan være. Efterfødselsholdet er styrketræning for hele kroppen med speciel fokus på bækkenbund, maven og de andre muskler, der har været belastet under graviditet og fødsel. Træningen vil indeholde forskellige elementer med bl.a. store og små bolde, elastikker, vægte, pilatesringe og cirkeltræning. Bækkenbundsøvelser vil være en fast del af træningen som varieres efter deltagernes individuelle behov og forskellig progression. Da amning og løft af barnet kan give spændinger i nakke- og skulderområdet vil udspænding af dette også være en del af programmet. Du er naturligvis velkommen til at tage dit barn med til træning. Du har mulighed for at lade dit barn sove i barnevogn ude eller i lift inde, og barnet kan naturligvis også være med dig inde i træningssalen. På efterfødselsholdene er der max 8 deltagere.

Vi anbefaler at du først starter 4 uger efter fødslen.

 

Genoptræningshold

Genoptræningsholdet er for dig, der har brug for at genoptræne efter en ny eller gammel skade eller efter en evt. operation. Holdet kan også være for dig, der lider af en progressiv sygdom som fx Parkinson, sclerose el. lign. og som ønsker at vedligeholde sit fysiske funktionsniveau. Holdet spænder bredt og har altid fokus på at komme omkring det specifikke problem, men tager også højde for det generelle helbred. Der vil blive udarbejdet et personligt træningsprogram i samarbejde med fysioterapeuten, som du ellers overvejende selv udfører på holdet. Der vil altid være en fysioterapeut tilstede som kan supervisere, rådgive og komme med nye input el. lign.

 

Styrke og stabilitet

På styrke og stabilitet arbejder man under hver øvelse med sin vejrtrækning, sin kernemuskulatur (dvs. bækkenbund, dybe mave- og rygmuskler) og sin kropsholdning. Derudover trænes kroppens øvrige muskler naturligvis også. Der lægges vægt på at styrke de muskler der har tendens til at blive svagere, ligeledes arbejder vi med at øge bevægeligheden i de muskler, der har tendens til at blive stramme. Det vil sige, at der hele tiden arbejdes på at skabe balance på begge sider af vores led, så ingen muskler er for stramme og ingen er for svage. Øvelserne foregår til afspændingsmusik og der lægges vægt på langsomme og glidende bevægelser, så der under hver øvelser er fuld kontrol over kroppen. Man undgår ikke at øge sin koncentration, da det kræver fuld bevidsthed/opmærksomhed omkring kroppen under hver øvelse. Øvelserne bygger på følgende grundprincipper: Afspænding, opbygning af muskelstyrke, korrekt kropsholdning, koncentration, koordination af bevægelser, optimalt åndedræt og glidende bevægelser.

Yin Yoga

Yin Yoga er ikke en ny yogastil, men handler om hvordan yoga kan udføres. Yin Yoga er en blid og rolig form for yoga, hvor formålet er at få kroppens bindevæv til at give sig og blive strakt ud. Vi har bindevæv i hele kroppen, men især omkring vores led. Bindevævet ændres ikke ved korte, muskulære stræk, men ved at holde strækket igennem længere tid. Hver stilling holdes derfor i nogle minutter for at fremme en dyb forløsning af bindevævet. For at maksimere effekten af stillingerne, anvendes musklerne i mindst mulig grad. Stillinger er derfor ofte meget afslappede, men effekten kan mærkes næsten med det samme. Nogle taler om Yin yoga, som en nåleløs akupunktur behandling, da alle kroppens organer bliver stimuleret. Yin yoga er et fint og anbefalelsesværdigt supplement til de mange øvrige træningsformer, som på den ene eller anden måde arbejder med muskulære stræk, og vil typisk forøge bevægelsesfriheden i hofte, bækken, ryg og knæ. Yin yoga kan være en effektiv måde at forbedre fleksibiliteten i leddene og virke forløsende på stress relaterede tilstande. Efter en Yin Yoga time vil du føle dig afstresset, let og afklaret. Yin yoga henvender sig til alle aldersgrupper og køn.

Ashtanga Yoga

Ashtanga vinyasa yoga er en meget dynamisk form for yoga. Ved hjælp af kontrolleret åndedræt, fokuspunkter og kropslåse under bevægelse fra stilling til stilling skabes en indre varme, som får dig til at svede, og den er rensende og stimulerende for led, muskler, organer og alle kroppens systemer. Samtidig giver træningen et stort fysisk og mentalt velvære.

Er ashtanga yoga til alle?
Alle kan starte på Ashtanga yoga uanset alder og fysisk form. Yoga er ikke en konkurrence. Hvis du har nogle sygdomme/skavanker som kunne muligvis begrænse dig, bedes du informere instruktøren før du starter, så kan instruktøren give dig den rigtige vejledning.

Hvad skal jeg bruge?
Medbring tøj som er til at bevæge sig i, dog ikke for løstsiddende, et lille håndklæde og et tæppe til afspændingen. Du må gerne låne måtterne hos os. Undgå at spise et stort måltid 2-3 timer inden træning.

Afspændingshold

Med afsæt i fysioterapeutisk baggrund tilbyder klinikken denne type hold til den vederlagsfrie patient. På dette hold vil der være fokus på at få hele kroppen arbejdet grundigt igennem ved hjælp af udspænding og afspænding. Dette foregår med forskellige redskaber såsom bælter, bolsteres og roligt musik i rolige omgivelser.